Некомерційна професійна організація «Асоціація приватних виконавців України»
ЕПІДЕМІЯ НЕВИКОНАННЯ СУДОВИХ РІШЕНЬ
2,7%
Таким є показник реального стягнення боргів, які підлягали примусовому виконанню у 2019 році. З 796,8 млрд грн боргів законні власники (підприємці, інвестори, громадяни) змогли повернути лише 20,7 млрд. Невиконання судових рішень руйнує економіку і підриває довіру громадян до держави.
У червні 2016 року розпочалася реформа виконавчого провадження
Верховна Рада прийняла закони "Про виконавче провадження" та «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів. Функції з примусового виконання частково делегувалися приватним виконавцям.
Реформа має тривати!
Статистика свідчить на користь змішаної моделі примусового виконання рішень
Суттєвий внесок
Цілих 16% від загальної суми стягнутих у 2019 році боргів зібрали приватні виконавці, чисельність яких складає лише 4,5% загальної кількості виконавців
Вища ефективність
У 5,3 рази пересічний приватний виконавець більш ефективний за показником стягнення у порівнянні з працівником Державної служби виконання
Захист інтересів кредиторів
У 2019 році 213 приватні виконавці реалізували більше майна у рахунок стягнення, ніж всі 4 472 державні виконавці (754,8 млн грн проти 725,4 млн грн).
Потрібен новий Закон "Про виконавче провадження"
Практика правозастосування виявила системні перешкоди, які треба усунути.
Обговорення
З березня 2019 року на платформі Проекту Європейського Союзу Pravo-Justice розробляється законопроект "Про виконавче провадження"
Учасники
В діалозі беруть участь представники Асоціації приватних виконавців, Мінюсту, USAID, ОБСЄ, IDLO, ACC, Ради бізнес-омбудсмена, Незалежної асоціації банків, Асоціації правників, науковці.
Заходи
Всього відбулося понад 20 робочих зустрічей, семінарів, круглих столів.
5 кроків до ефективного виконання судових рішень
Новий Закон "Про виконавче провадження" має вирішувати такі стратегічні завдання:
1
Економічні та адміністративні стимули
Мотивація, щоб виконувати рішення судів стало економічно вигідно, а невиконання суворо і невідворотно каралося.
2
Дієві інструменти виконання
Сучасні процедури і технології, які уможливлюють ефективне виконання.
3
Кваліфіковані і порядні виконавці
Створення умов, які приваблюють найкращих у професію приватних виконавців.
4
Спроможна професійна спільнота
Усунення надмірного регулювання і посилення інституційної спроможності професійної спільноти приватних виконавців.
5
Ефективне державне управління
Трансформація функції Міністерства юстиції з наглядово-каральної на сервісну.
Переваги очевидні
Прийняття нового Закону "Про виконавче провадження" наблизить Україну до європейських стандартів правосуддя. Права громадян і економічні інтереси буде надійно захищено.
Права
Громадяни зможуть гарантовано стягувати кошти за рішеннями судів - з Пенсійного фонду чи державного підприємства, яке заборгувало зарплату, платника аліментів чи винуватця ДТП.
Бізнес
Бізнес отримає додаткові обігові кошти. Новий закон спростить процедури стягнення зі злісних неплатників, дозволивши вирішити питання "проблемної кредиторки".
Інвестиції
Іноземні компанії не боятимуться вкладати кошти в Україні, бо знатимуть, що зможуть повернути свої вкладення. Значить, стане більше робочих місць, зростатимуть зарплати.
Суди
Рішення реформованих судів будуть гарантовано виконуватися, що підвищить довіру громадян. Новий закон поверне людям відчуття справедливості.
25 серпня 2020 року Верховна Рада ратифікувала меморандум та кредитну угоду з ЄС щодо надання Україні 1,2 млрд євро макрофінансової допомоги.
Серед умов - докорінна реформа виконання судових рішень.
Європейський пакет законопроектів щодо виконання судових рішень повністю відповідає договорам про макрофінансову допомогу.
Народні депутати мають підтримати європейську реформу виконання!
Європейський
пакет законопроектів
щодо виконання
судових рішень
Альтернатива
до законопроекту:
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів №3609 від 05.06.2020р. (підготовлений Міністерством юстиції)
Ініціатори:
народні депутати
Тарас Тарасенко, Сергій Демченко
Європейський пакет законопроектів
Це системна європейська реформа, що складається з
Вже зараз реформа має відчутний для суспільства результат:
200 приватних виконавців повернули громадянам і підприємцям 4,2 млрд грн коштів у 2019 році;
реалізували майна більше, ніж 4 500 працівників Державної виконавчої служби;
малий і середній бізнес відчув,
що справедливості можна добитися.
Реформа розпочалася в 2016 році
Зрівняння процесуальних статусів приватних і державних виконавців
Дозвіл приватним виконавцям виконувати судові рішення стосовно державних підприємств, державних органів, їх посадових осіб
Запровадження стимулів для добровільного та своєчасного виконання боржниками своїх зобов'язань
Призначення європейських законопроектів – забезпечити ефективне виконання судових рішень
Проекти законів розроблені професійною спільнотою у співпраці з основними стейкхолдерами
Враховано позиції об'єднання банків, бізнес-асоціацій, наукової спільноти. Концепція реформи підтримана міжнародними організаціями
Основного законопроекту (Про виконавче провадження, №3726 від 23.06.2020р.)
Змін до:
Кримінального кодексу України (щодо захисту державних і приватних виконавців, №3727);
Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо розширення повноважень державних і приватних виконавців, №3728);
Митного кодексу України (щодо розширення повноважень приватних виконавців», №3729).
бізнесу, в першу чергу малому і середньому, банкам, громадянам, які отримують доступ до швидкого та ефективного виконання та захисту своїх прав;
суспільству, оскільки дозволить забезпечити швидке виконання на користь держави та підвищить ефективність судової системи. Система приватного виконання не вимагає витрат з державного бюджету.
Головні факти про європейську реформу системи виконання судових рішень:
Детальніше про Європейський пакет законопроектів про виконавче провадження