Протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній форм.
Після оприлюднення виконавцем договору, підписаного за результатами проведення земельних торгів, та відомостей про здійснення переможцем торгів оплати за придбаний лот та витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, і натискання електронної кнопки в інтерфейсі особистого кабінету земельним торгам автоматично присвоюється статус аукціону, що завершився.
Протокол торгів не підписується організатором та не укладається договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який:
1. Не відповідає встановленим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї.
1.1. Суб'єктами права власності на землю є:
а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;
б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;
в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
1.2. Набувати право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення можуть:
а) громадяни України;
б) юридичні особи України, створені і зареєстровані за законодавством України, учасниками (акціонерами, членами) яких є лише громадяни України та/або держава, та/або територіальні громади;
в) територіальні громади;
г) держава.
1.3. Забороняється набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення:
а) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи, які не є громадянами України, - на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності, земельні ділянки сільськогосподарського призначення, виділені в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), які розташовані ближче 50 кілометрів від державного кордону України (крім державного кордону України, який проходить по морю);
б) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом;
в) особами, які належать або належали до терористичних організацій;
г) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є іноземні держави;
г) юридичними особами, у яких неможливо встановити кінцевого бенефіціарного власника;
д) юридичними особами, кінцеві бенефіціарні власники яких зареєстровані в офшорних зонах, віднесених до переліку офшорних зон, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
е) фізичними та юридичними особами, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України "Про санкції" у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також пов'язаними з ними особами;
є) юридичними особами, створеними за законодавством України, що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, включених Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом;
ж) загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності громадянина України не може перевищувати десяти тисяч гектарів. Загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності юридичної особи (крім банків) не може перевищувати загальної площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть перебувати у власності всіх її учасників (членів, акціонерів), але не більше десяти тисяч гектарів. При цьому, якщо громадянину України належить право власності на частку у статутному (складеному) капіталі, у пайовому фонді юридичної особи або лише на окремі акції, паї, для цілей цієї статті вважається, що такому громадянину, крім земельних ділянок, що належать йому на праві власності, також належить право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею, що дорівнює площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності юридичної особи, учасником (членом, акціонером) якої він є, помноженої на розмір частки такого громадянина, вираженої у відсотках, у статутному (складеному) капіталі, пайовому фонді цієї юридичної особи.
Важливо: до 1 січня 2024 року: а) загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності громадянина України не може перевищувати ста гектарів. Зазначене обмеження не поширюється на земельні ділянки, набуті у власність громадянином до набрання чинності цим підпунктом;
б) забороняється купівля-продаж або відчуження в інший спосіб на користь юридичних осіб земельних ділянок, які перебувають у приватній власності і віднесені до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім переходу до банків права власності на земельні ділянки як предмет застави, передачі земельних ділянок у спадщину, обміну (міни) земельної ділянки на іншу земельну ділянку з однаковою нормативною грошовою оцінкою або різниця між нормативними грошовими оцінками яких становить не більше 10 відсотків та відчуження земельних ділянок для суспільних потреб. Угоди (у тому числі довіреності), укладені під час дії заборони на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), встановленої цим підпунктом, у частині їх купівлі-продажу та відчуження в інший спосіб на користь юридичних осіб, а так само в частині передачі прав на відчуження цих земельних ділянок та земельних часток (паїв) на користь юридичних осіб на майбутнє (у тому числі укладення попередніх договорів), є недійсними з моменту їх укладення (посвідчення).
2. Не подав документи або відомості, обов'язковість подання яких встановлена Кодексом та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості.
2.1. Особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі такі документи:
а) заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом;
б) для юридичної особи - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або копію документа про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчену згідно із законодавством держави його видачі, перекладену українською мовою (для юридичної особи - нерезидента), інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності;
для громадянина України, фізичної особи - підприємця - копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
для іноземних громадян та осіб без громадянства - інформацію про прізвище, власне ім'я та по батькові (за наявності), громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в державі, громадянином (підданим) якої є особа, копію документа, що посвідчує особу.
в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом);
г) представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.
Копії зазначених документів засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах.
Протокол підписується організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у такому порядку:
- переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом трьох робочих днів з дня, що настає за днем його формування електронною торговою системою;
- організатор земельних торгів підписує протокол протягом 6 робочих днів з дня, що настає за днем його формування електронною торговою системою, та публікує підписаний протокол в електронній торговій системі.
На вимогу переможця торгів протокол про результати земельних торгів та/або договір за результатами проведення земельних торгів, укладені шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів організатором та переможцем торгів, можуть бути підписані також у паперовій формі.
Протокол про результати земельних торгів є підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договорів оренди землі, емфітевзису, суперфіцію.
Договір купівлі-продажу земельної ділянки укладається в паперовій формі та підлягає нотаріальному посвідченню.
Договір за результатами проведення земельних торгів укладається між організатором та переможцем земельних торгів протягом 20 робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати земельних торгів.
Протягом п'ятнадцяти робочих днів з дня, що настає за днем формування протоколу про результати земельних торгів, переможець земельних торгів зобов'язаний здійснити забезпечувальний платіж як забезпечення виконання зобов'язання сплати належної суми за придбаний лот в розмірі запропонованої ним цінової пропозиції (з урахуванням різниці між розміром сплаченого гарантійного внеску і розміром винагороди оператора електронного майданчика) та суми витрат підготовки лота до продажу на рахунок оператора електронного майданчика, через який таким переможцем подано заяву для участі в земельних торгах.
Якщо лотом є предмет іпотеки та переможцем земельних торгів став іпотекодержатель, він сплачує різницю між запропонованою ціною продажу та сумою боргу, яка підлягає стягненню за виконавчим документом, якщо вартість майна (предмета іпотеки) перевищує таку суму, а також суму витрат підготовки лота до продажу.
Оператор електронного майданчика не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після зарахування на свій рахунок забезпечувального платежу від переможця земельних торгів повідомляє про це організатору.
У разі коли переможець земельних торгів відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів, укладення договору за результатами проведення земельних торгів або організатор не підписав такий протокол, не уклав договір з підстав, визначених частиною дев'ятнадцятою статті 137 Кодексу, оператор електронного майданчика повертає забезпечувальний платіж переможцю земельних торгів протягом п'яти робочих днів з дня оприлюднення рішення (акта), що підтверджує настання випадку, визначеного цим абзацом.
Оператор електронного майданчика перераховує забезпечувальний платіж на рахунок організатора протягом п'яти робочих днів після оприлюднення організатором підписаного договору про результати земельних торгів.
Протягом 20 робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати земельних торгів, та після сплати переможцем забезпечувального платежу виконавець повторно перевіряє відповідність переможця земельних торгів вимогам Кодексу в межах наданих таким переможцем електронних копій документів (у разі продажу на земельних торгах земельних ділянок сільськогосподарського призначення перевірка переможця земельних торгів проводиться нотаріусом відповідно до
Порядку здійснення перевірки відповідності набувача або власника земельної ділянки сільськогосподарського призначення вимогам, визначеним статтею 130 Земельного кодексу України, який здійснює посвідчення договору, у такому разі виконавець оприлюднює нотаріально посвідчений договір з урахуванням результатів перевірки відповідності переможця земельних торгів, викладених у протоколі перевірки набувача), також виконавець складає акт про проведені електронні торги / про реалізацію предмета іпотеки.
Організатор не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня отримання від оператора електронного майданчика забезпечувального платежу оприлюднює в електронній торговій системі відомості про здійснення переможцем торгів відповідної оплати.
Вимоги до акта про проведені електронні торги, порядок його складення та затвердження, надання акта переможцю земельних торгів та іншим особам, а також порядок отримання майна за результатами проведених електронних торгів визначаються згідно з
Порядком реалізації арештованого майна, затвердженим наказом Мін'юсту від 29 вересня 2016 р. № 2831/5. Вимоги до складення, підписання, затвердження та видання акта про реалізацію предмета іпотеки, а також подальші дії організатора визначаються відповідно до
статті 47 Закону України "Про іпотеку". Акт про проведені електронні торги / про реалізацію предмета іпотеки оприлюднюється одночасно з оприлюдненням договору.
Не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня складення акта про проведені електронні торги / про реалізацію предмета іпотеки в електронній торговій системі всі арешти та заборони, накладені органами державної виконавчої служби (приватними виконавцями), з такого майна знімаються організатором (крім арешту, накладеного на виконання рішення суду про вжиття заходів для забезпечення позову). Копії постанови організатора про зняття арешту з реалізованого майна надсилаються не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після її винесення переможцю земельних торгів та відповідному органу (установі) для зняття арешту.
Після оприлюднення організатором договору, підписаного за результатами земельних торгів, акта про проведені електронні торги / акта про реалізацію предмета іпотеки, відомостей про здійснення переможцем торгів відповідної оплати та натискання електронної кнопки в інтерфейсі особистого кабінету земельним торгам автоматично присвоюється статус аукціону, що завершився.
У разі визнання земельних торгів такими, що не відбулись, наступні земельні торги щодо цього самого лота проводяться в загальному порядку для перших торгів. У разі визнання наступних земельних торгів такими, що не відбулись, наступні після них земельні торги щодо цього самого лота проводяться з уцінкою та у строки, визначені Законом України "Про виконавче провадження".
Якщо після визнання земельних торгів такими, що не відбулись, іпотекодержатель скористався правом залишити нереалізоване майно за собою, організатором не оприлюднюється оголошення про проведення повторних земельних торгів.
Повідомлення про скасування земельних торгів оприлюднюється організатором в електронній торговій системі не пізніше ніж протягом робочого дня після прийняття рішення про скасування земельних торгів, але до дня проведення земельних торгів, та обов'язково повинне містити посилання на рішення про скасування земельних торгів.
У разі прийняття організатором рішення про зупинення вчинення виконавчих дій, зупинення виконавчого провадження, відкладення проведення виконавчих дій відповідно до Закону України "Про виконавче провадження", а також у разі отримання ним рішення суду щодо зупинення реалізації арештованого майна після закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь в земельних торгах строки, визначені цими вимогами для підписання та оприлюднення відповідних документів за результатами земельних торгів, зупиняються до усунення обставин, які стали підставою для їх зупинення. У разі усунення обставин для зупинення земельних торгів організатор не пізніше ніж протягом наступного робочого дня оприлюднює в електронній торговій системі повідомлення про відновлення земельних торгів.
У разі закінчення виконавчого провадження, зняття арешту з майна, повернення виконавчого документа стягувачу відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" або припинення іпотеки відповідно до Закону України "Про іпотеку" земельні торги скасовуються.
Повідомлення про скасування земельних торгів оприлюднюється організатором в електронній торговій системі не пізніше ніж протягом робочого дня після прийняття рішення про скасування земельних торгів та обов'язково повинне містити посилання на рішення про скасування земельних торгів.
Реалізація прилеглої земельної ділянки, на яку звертається стягнення разом з житловим будинком згідно з частиною другою статті 50 Закону України "Про виконавче провадження", здійснюється через ДП «СЕТАМ» Міністерства юстиції України.
Земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після сплати переможцем торгів ціни продажу земельної ділянки або відповідної плати за користування земельною ділянкою та сплати витрат на підготовку лота до продажу.
Організатор земельних торгів після їх проведення публікує в електронній торговій системі підписаний протокол про результати земельних торгів, договір купівлі-продажу земельної ділянки або прав на неї та відомості про сплату переможцем торгів належної суми за придбаний лот та суми витрат на підготовку лота до продажу.