До Вашої уваги розроблена Секретаріатом АПВУ інфографіка, яка допоможе розібратися що таке кваліфікований електронний підпис (КЕП) на виконавчому документі і як його перевірити.
Порядок примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі – рішення) регламентовано Законом України «Про виконавче провадження» (далі – Закон).
Згідно частини першої статті 26 Закону виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону, зокрема за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Частиною третьою статті 4 Закону передбачено, що виконавчий документ може бути видано у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис відповідно до законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
При цьому, основні організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів визначено Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг».
Відповідно до статті 5 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» електронний документ – це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. Склад та порядок розміщення обов’язкових реквізитів електронних документів визначається законодавством. Електронний документ може бути створений, переданий, збережений і перетворений електронними засобами у візуальну форму. Візуальною формою подання електронного документа є Управління забезпечення примусового виконання рішень міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції відображення даних, які він містить, електронними засобами або на папері у формі, придатній для приймання його змісту людиною.
Накладенням електронного підпису та/або електронної печатки завершується створення електронного документа (частина третя статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»).
Частиною першою статті 7 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» передбачено, що оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов’язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Оригінал електронного документа повинен давати змогу довести його цілісність та справжність у порядку, визначеному законодавством (частина четверта статті 7 цього Закону).
Перевірка цілісності електронного документа проводиться шляхом підтвердження удосконаленого або кваліфікованого електронного підпису чи печатки, а в разі накладання на електронний документ електронного підпису чи печатки іншого виду - із застосуванням інших засобів і методів захисту інформації з дотриманням вимог законодавства у сфері захисту інформації (стаття 12 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»).
Частиною першою статті 10 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» передбачено, що відправлення та передавання електронних документів здійснюються автором або посередником в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем або шляхом відправлення електронних носіїв, на яких записано цей документ.
При цьому, статтею 9 цього Закону визначено, що порядок електронного документообігу визначається державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності згідно з законодавством.
Так, особливості пред’явлення до примусового виконання виконавчого документа, виданого у формі електронного документа, визначено розділом XV Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 05.08.2016 № 2432/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.08.2016 за № 1126/29256 (далі – Положення).
Пунктом 2 розділу XV Положення, зокрема, передбачено, що пред’явлення до примусового виконання виконавчого документа, виданого у формі електронного документа, стягувачами - фізичними та юридичними особами забезпечується з використанням підсистем (модулів) ЄСІТС, зокрема підсистем «Електронний кабінет», «Електронний суд».
З вищенаведеного вбачається, що виконавчі документи, видані у формі електронного документа, можуть надходити на виконання виключно за допомогою Системи в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 3 розділу XV Положення. Інших шляхів надходження на виконання виконавчих документів, виданих у формі електронного документа (на електронну адресу, в паперовій копії нарочно, засобами поштового зв’язку тощо), наразі не передбачено.
Для забезпечення вищезгаданої інформаційної взаємодії державним підприємством «Національні інформаційні системи» (далі – ДП «НАІС») розроблено сервіс, в рамках якого на сьогодні здійснюється інформаційна взаємодія, зокрема з підсистемами (модулями) ЄСІТС «Електронний кабінет», «Електронний суд» - в частині отримання від стягувачів - фізичних та юридичних осіб до виконання виконавчих документів, виданих судами у формі електронного документа.
В рамках розробленого сервісу реєстрація в Системі виконавчих документів, виданих у формі електронного документа, поданих на виконання в порядку такої інформаційної взаємодії, здійснюється автоматично на підставі отриманих електронних даних, з додаванням у вкладці «Скан-копії» картки «Вхідний документ» візуальних форм виконавчого документа та заяви про примусове виконання рішення (формати pdf та/або html). Отримані електронні дані автоматизовано заповнюються в Системі у таких вкладках виконавчого провадження як: «Реквізити ВД» та «Сторони ВД».
Для перевірки інформації про кваліфікований електронний підпис уповноваженої особи, який накладено на виконавчий документ, виданий у формі електронного документа, та заяву про примусове виконання рішення, необхідно у вкладці «Скан-копії» картки «Вхідний документ» відповідного виконавчого провадження обрати долучений документ (виконавчий документ чи заяву про примусове виконання рішення) та натиснути клавішу «Інформація про КЕП».
Після цього, у результатах перевірки підпису буде відображено інформацію про статус підпису та самого підписувача (власник підпису, організація підписувача та його сертифікат).